Kurs i olje og akryl

Elevene velger selv den teknikken de ønsker å benytte på kurset: olje eller akryl. De finner selv frem til sine motiver og får individuell veiledning fra gang til gang i oppbygningen av bilde.

Undervisningen er ellers ment å skulle gi en generell innføring i følgende teknikker: grundering, alla prima-maleri, lasurer, konturer, penselteknikker med flat og rund pensel, vått i vått-maling, tørrpenselteknikk, frottering, skraping, samt strukturering med palettkniv.

I undervisningen vil kursinstruktøren dessuten berøre emner som fargelære, primærfarger, komplementærfarger, fargeblandinger, toner og valører, bruk av varme og kalde farger, samt fargenes innvirkning på hverandre.

Kursene arrangeres mandag kveld kl. 17.30 – 20.30, samt tirsdag og onsdag både på dag- og kveldstid,
henholdsvis kl. 10.00 – 13.00 og kl. 17.30-20.30.

Kursinnhold grunnkurs I

Dag 1: Landskap med tømmerhus i ettermiddagssol. Bruk av kun tre farger. Trinnvis oppbygning av bildet. Fargeblandinger. Impasto-teknikk. Ferskt i ferskt. Fargeperspektiv. Tilsnitt. Forenklinger. Grov penselteknikk. Enhetlig atmosfære

Dag 2: Messingkanne. Fargegrunning. Alla prima. Gjennomskinnelighet. Glød. Kaldt og varmt. Lyst og mørkt. Nært og fjernt. Tørrpenselteknikk og utgnidninger. Stilleben som genre. Vanitas. Skjønnhet og forgjengelighet

Dag 3: Landskap. Utsnitt av stenmur. Moderne grovere maleteknikk. Pastos virkning. Romlighet og dybde. Bruk av palettkniv. Mønstervirkninger. Teksturen i selve stenen. Klassisk kulturlandskap med ruin

Dag 4: Blomstervase. Grunning og fargeblandinger. Vått og tørt. Modellering av form. Utgnidning med papir. Høylys og reflekser. Blomster og insekter. Rikdom og variasjon. Linjer i ulike retninger. Bevegelse og dynamikk. Eksperimentell penselteknikk. Stilleben. Blomstenes psykologiske betydninger

Dag 5: Goldt snedekket landskap med rødmalt stue. Hjelpelinjer og punkter. Dybdevirkning. Vei som leder blikket innover. Mørke valører iblandet sort. Kulde og isolasjon. Bjørkestammer i stipleteknikk. Skjønnhet og mystikk.

Kursinnhold grunnkurs II

Vi henter inspirasjon fra kunsthistorien

Dag 1: Michellangelo Caravaggio (1571-1610). Chiaroscuro. Lyskilde plassert over figuren. Dunkle omgivelser. Dynamikk. Diagonale linjer. Proporsjoner. Anatomi. Draperier. Frukt. Naturtro gjengivelse. Sanselighet. Iscenesettelse. Barokken

Dag 2: Peder Balke (1804-1887). Landskap. Grunning. Laserende virkninger. Majestetisk komposisjon. Diagonaler. Dramatikk. Det store kretsløpet i naturen. Senromantikk.

Dag 3: Kitty Kielland (1843-1914). Landskap med vannspeil. Overgangstid på døgnet. Symbolisme. Sammensmeltning av ulike sanseinntrykk. Musikalsk virkning.

Dag 4: Nicolay Astrup (1880-1928). Oppbygning av landskapet med linjer innover. Små figurer i et stort imponerende fjellandskap. Dans omkring et bål. Bevegelser i flammer og røkvirvler. Naturmystikk. Overtro

Dag 5: Henri Matisse (1869-1954). Ekspresjonistisk flatemaleri. Brudd med akademisk maleri. Markerte penselstrøk. Brudd med det klassiske sentralperspektivet. Rene fargeflater. Primærfarger. Uttrykkskunst. Fauvisme. Villdyr. Modernisme